Gemenskapen gör det till en fest på Gröndal där alla är välkomna

 

Snowvalley Gröndal 22 januari 2016

När klockan har slagit 16 börjar fötterna bli riktigt stela trots tre sockar och värmepåsar. Det är dags att ta en pause när mörkret börjar lägga sig. Jag går upp till restaurangen där jag möter upp två av dagens förare. De båda kör fyrhjulsdrift och man förstår ju redan här att det har varit lite lättare för dem att ta sig fram på den otroligt hala banan som har erbjudits i dag på Gröndal.

2015-01-23-snowvalley-I-del2-8273

HALT!! Roligt!! Är två ord som återkommit under hela dagen.

Att köra idag är inte alls som med en driftingbil, det är väldigt mycket rattande. Svårt att förutspå väg, greppar på helt oförutsägbart. Kul att det är en del sommarbilar och inte bara vinterpulkor på banan, att folk vågar använda finbilarna även på isen.

2015-01-23-Snowvalley-I---Gröndal-del1-5966

Roligast på banan idag är att det är lagligt säger Patrik. Att träna och testa sig fram för att göra en snygg backwards entry säger Kevin, som lyckats med några riktigt snygga idag.

2015-01-23-Snowvalley-I---Gröndal-del1-6174 Kevin Robertsson

Umgås och träffa andra med samma intresse är också högt upp på listan vad som gjort dagen så rolig. De kommer båda komma hit när det blir körning nästa gång, hade varit kul med lite mer grepp.

2015-01-23-snowvalley-I-del2-8239 kevin

Kevin har nästan kört bara på ettan under hela dagen ibland har han slängt i tvåan, effektkurvan är högt på varvtalet. Medans Patrik har 100% på allt när han har ett varvtal på 4500. Så här har det varit tvåans växel hala dagen.

Kevin Robertsson kommer ifrån Örebro och kör en Evo, Mitsubishi Lancer Evolution 8. Har haft bilen i ca 1 år. Allt är fixat utan smid motor, vilket är planen att få fixat i framtiden. Han har ca 450hp 450nm. I dag har han kört på bara klassiska vinterdäck med dubb. Den greppar som satan för den prisklass som bilen ligger i säger han och ler.

Patrik TörngrenTeam unknown drifters, har kört ner från Stockholm och kör idag en Audi RS4 som är näst inpå original. Sitter coilovers samt att avgasröret är ombyggt för att få lite skönare V8 muller, 420hp 430nm. Hans bror jobbar med foliering på Skyltfabriken så en stripning var självklar. Att det blev à la ”polis” var efter att ha blivit stoppad ofta av snuten då bilen va en hel svart RS4 av sådan modell som ofta används till ”smash and grab” så varför inte göra den till en snutbil!

2015-01-23-Snowvalley-I---Gröndal-del1-6052

Bilen har han haft i snart 1,5 år och detta är hans bruksbil på banan har han en bil ni kanske känner igen. Då är det en lila metallic 740 med limegröna frågetecken med en T5 som han rattar på bredden.

Så blir jag bjuden på en kopp varm choklad tillsammans med Janette som berättar om Snowvalley som de satsar på nu under vintern.

Skitkul säger de flesta. De kommer utifrån, ända i från Stockholm, de finns inga banor i närheten så det åker gärna hit.

2015-01-23-Snowvalley-I---Gröndal-del1-6019

De insåg snabbt att det blev för halt men det det är första gången den här körningen arrangeras förutom en testkörning i torsdags. Det kommer bli fler körningar framöver med lärdom från dagens hala bana. Många frågar om det kommer göras om och de vill komma hit och köra igen.

2015-01-23-snowvalley-I-del2-8292

Dagen handlar om att rikta sig till de ungdomar som kör här i närheten som behöver lära sig och köra under säkra förhållanden. Man betalar 200kr för att köra en hel dag. Vilket är sjukt billigt. Om man tänker sig att en engångslicens kostar 175kr så är det alltså 25kr som det kostar att köra på banan.

2015-01-23-snowvalley-I-del2-8276

Alla funktionärer som har varit på banan i dag jobbar ideellt och är helt klar dagens hjältar.
Fler bilder hittar du i tillhörande album.

# # # # #

Kommentera

Vill du se mer sånt här? Följ Drift Magazine på Facebook så missar du inget!

Andra har även läst