Bilens historia
Experiment med fordon började redan på 1600-talet. På den tiden drevs fordonen på ånga, men det visade sig snabbt att ångdrivna båtar och tåg hade lite bättre förutsättningar jämfört med bilarna. Den allra första moderna bilmotorn utvecklades av Gottlieb Daimler, en tysk mekaniker, i slutet av 1800-talet. Han var en av de första som lyckades skapa en bensindriven motor.
Den första bilen driven på bensin utvecklades av en annan tysk, Karl Benz. Det var ett trehjuligt fordon. Daimler och Benz uppfinningar ledde sedan till att de två männen slog ihop sina företag under 1920-talet och gav det namnet Mercedes Benz.
Den första serietillverkade bilen
Henry Ford var en annan uppfinnare som bestämde sig för att göra USA motorburet. På 1900-talet började han tillverkningen av en av de första serietillverkade bilarna, T-Forden. Mellan åren 1908-1927 tillverkades det fler än 15 miljoner exemplar av bilen. Under höjden av produktionstakten blev ett exemplar färdigt varje 24:e sekund. Efter några år på marknaden sänktes priset på T-Forden till 290 USD, från 950 USD, vilket ledde till att vanligt folk hade råd med en bil och inte endast de rika.
Ford använde sig av ett löpande band och fler biltillverkare adopterade processen. Dock var det ingen som lyckades vara lika snabba som Ford under flera år. Det var först Volkswagen som slog rekordet i början av 1970-talet med sin tillverkning av Bubblan. De producerade miljoner exemplar av den bilen mellan åren 1938-2003. Det löpande bandet har fortsatt att användas vid i stort sett all biltillverkning. Det är endast de mest exklusiva bilarna som i vissa fall är monterade och tillverkade för hand.
Bilen kommer till Sverige
Det var år 1891 som den allra första bilen kördes i Sverige. Det var på en motorutställning och bilen var importerad från Frankrike. Det första motordrivna fordonet tillverkades först i början på 1900-talet. Det var Maskinfabriksaktiebolaget Scania som tillverkade en lastbil. Volvo grundades 1926 och började tillverka bilar i stort sett på direkten. Volvo anses därför vara en av de första biltillverkarna i Sverige. De har genom åren varit en väldigt framstående biltillverkare, bilarna har hög kvalitet och har blivit populära runt om i världen.
Sverige har sålt ut Saab och Volvo, två av de mest välkända biltillverkarna. På grund av detta serietillverkas det inte svenska bilar längre, trots att de två tillverkarna som idag ägs av kinesiska företag, tillverkar bilarna i Sverige. De svenska biltillverkarna har genom åren hanterat konkurrensen, från både amerikanska och europeiska biltillverkare, väldigt bra. Den asiatiska bilindustrin är dock en av de snabbast växande. Efter att de tagit marknadsandelar runt om i världen började Saab och Volvo att tappa sin lönsamhet. Det ledde till att företag valde att säljas till sina nuvarande ägare.
Det finns dock en biltillverkare i Sverige som lyckats fånga en plats på marknaden: Koenigsegg som tillverkar exklusiva sportbilar.